Publikacje PDF Drukuj Email
Wpisany przez Beata Morys- Drogoś   
poniedziałek, 18 czerwca 2012 20:55

WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA W WIKEU PRZEDSZKOLNYM

                                  “Kochajcie książkę, ona ułatwi wam życie,

                                   po przyjacielsku pomoże zorientować się w pstrej

                                   i burzliwej gmatwaninie myśli, uczuć, zdarzeń,

                                   ona nauczy was szanować człowieka i samych siebie,

                        ona uskrzydla rozum i serce uczuciem miłości do świata, do człowieka”

                                                                                (M. Gorki)

Wiek przedszkolny to ważny okres w życiu dziecka, okres tworzenia się nawyków, kształtowania procesów uczuciowych, umysłowych, charakteru oraz osobowości. Właśnie w tym wieku należy dostarczać dzieciom odpowiedniej lektury. Czytanie dziecku jest skuteczną metodą wychowania człowieka myślącego samodzielnie, wrażliwego, posiadającego bogatą wyobraźnię i umiejącego radzić sobie w życiu, dzięki zdobytym umiejętnościom i wiedzy. Współcześnie czytanie dziecku niestety zbyt często jest zastępowane “szklanym ekranem”- telewizją, telefonem czy komputerem. Na skutek tego dzieci coraz gorzej posługują się językiem, mają mniejszy zasób słów, gorzej rozwiniętą wyobraźnię. A poprzez czytanie dziecku w tym wieku:

- wzbogaca się mowa dziecka (ilościowo i jakościowo).

- dziecko uczy się podczas zabawy (jest zdolne do podejmowania zadań i wykonywania ich).

-rozwijają się pierwsze pojęcia estetyczne.

Pod koniec tego okresu niektóre dzieci czytają samodzielnie proste teksty.

KSIĄŻKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM ODGRYWA BARDZO WAŻNA ROLĘ.

W tym okresie ważny jest świat fantazji. Dzieci są zainteresowane baśniami, legendami i podaniami oraz poezją. Ważną rolę pełnią ilustracje. Kształtuje się logiczne myślenie (zaczynają śledzić zmienne losy bohaterów).Odbierają losy bohaterów w sposób emocjonalny.

RADY DLA RODZICÓW:

-łatwiej wyrobić w dziecku chęć czytania, jeżeli czytanie będzie dla niego przeżyciem dostosowanym do jego możliwości.

-należy czytać dziecku codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu.

-należy wybierać książki dostosowane do zainteresowań dziecka, ładne, z dobrymi, profesjonalnymi ilustracjami.

-dziecko chętnie słucha czytanej książki, gdy atmosfera jest miła i przytulna.

-na prośbę dziecka można czytać te same książki wielokrotnie.

-nawet gdy dziecko nauczy się czytać samodzielnie nie należy zaprzestawać czytania.

CODZIENNE CZYTANIE DZIECKU:

-zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.

-rozwija język, pamięć i wyobraźnię.

-uczy myślenia, poprawia koncentrację.

-wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka.

-poszerza wiedzę ogólną.

- ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole.

-uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu.

-zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów.

-chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury.

Wpływ czytania na rozwój dzieci przedszkolnych

-kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

( źródło:"Wpływ głośnego czytania na rozwój dziecka"- Elżbieta Majchrzak)

 

Wsparcie dla dzieci i rodziców w czasie epidemii koronawirusa

Zachęcamy Rodziców do zapoznania się z materiałami przygotowanymi przez Zespół Psychologów. Nawiązują one do aktualnej sytuacji związanej z epidemią koronawirusa. W materiałach Rodzice mogą znaleźć informacje na temat sposobu rozmowy z dzieckiem o koronawirusie, ćwiczenia relaksacyjne z najmłodszymi, propozycje gier i książek, a nawet bajkę o koronawirusie. Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk i niepewność.Zwłaszcza dzieci silnie mogą je odczuwać. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, w sytuacji zamkniętej placówki, izolacji od kolegów i koleżanek, mogą potrzebować wsparcia emocjonalnego od najbliższych.Należy spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Nie należy podejmować rozmowy, kiedy jest się w napięciu. Powinno zachęcać się dzieci, aby informowały, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa.

 

Zapytaj dziecko – jak się czuje i czy chce porozmawiać na ten temat?

▪ Chciałbym/abym porozmawiać z Tobą o koronawirusie…

▪ Powiedz mi jak Ty się czujesz, kiedy wokół wszyscy rozmawiają o

koronawirusie…?

▪ Czy boisz się, kiedy słyszysz/czytasz informacje na ten temat…?

Zapytaj dziecko – czy i czego się boi?

Ustal z dzieckiem na co macie wpływ i co możecie kontrolować

▪ Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twojego dziecka.

▪ Zwróć uwagę na to, na co macie wpływ i możecie kontrolować np. pozostanie w

domu i unikanie kontaktu z innymi ludźmi, szczególną higienę osobistą (mycie

rąk, ograniczenie dotykania twarzy).

▪ Zapoznajcie się z zaleceniami na stronach wiarygodnych instytucji, takich jak

GIS, MZ, WHO. Korzystajcie z umieszczonych tam porad, infografik, filmików.

▪ Z młodszym dzieckiem można przygotować wspólnie rysunek, na którym

w zrozumiałej formie przedstawicie mu instrukcje.

Stwórz z dzieckiem harmonogram dnia

▪ Organizacja,stałość i powtarzalność zapewnią dziecku poczucie bezpieczeństwa.

▪ Opracuj z dzieckiem plan dnia (podział czasu na ten związany z nauką i zabawą).

▪ Porozmawiaj o tym, jak radzić sobie z lękiem i przygotuj propozycje na

rozładowanie stresu (rozmowa dziecka z rodzicem, przytulenie, wspólne

oglądanie filmu familijnego, gra planszowa albo czytanie książki).

Proponowane książki dla dzieci:

 

Wiek 3-5 lat:

 

- Wiosna na ulicy Czereśniowej. Berner Rotraut Susanne

 

▪ Lato na ulicy Czereśniowej. Berner Rotraut Susanne

 

▪ Emocje. Niby nic, a jednak...Catherine Dolto, Faure-Poiree

 

▪ Uczuciometr inspektora Krokodyla. Poznaj, zmierz i kontroluj swoje uczucia. Susanna

 

Isern

 

▪ Uczucia Gucia. Aurelie Chien Chow Chine

 

Wiek 6-8 lat:

 

- Mikołajek. Goscinny Rene , Sempe Jean-Jacques

 

▪ W Dolinie Muminków. Jansson Tove

 

▪ Bajki o emocjach dla najmłodszych. Mazan Maciejka

▪ Tomcio rozwiązuje problemy – trudne emocje. Anna Kańciurzewska

▪ Ja, spokój. Księga uważności. Susan Verde

▪ Ja, joga. Susan Verde

(Krótki film o wirusie: https://youtu.be/H0mx90NbvuM )

 

6 sposobów dla rodziców, jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UNICEF rozmawiał z dr Lisą Damour, doświadczoną psycholog, felietonistką “New York Times” i matką dwóch córek, o tym jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii COVID-19.

 

Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek. Oto 6 wskazówek, jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie.

 

1. Bądź spokojny

 

Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

 

2. Trzymaj się rutyny

 

Dzieci potrzebują rutyny. Kropka. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach, mówi dr Damour. Zdecydowanie polecam stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas “wolny od technologii” i czas na prace domowe. Musimy zastanowić się, co dla nas jest ważne i zbudować strukturę, która to odzwierciedla. Dużym wsparciem dla naszych dzieci będzie zapewnienie przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu, a kiedy mogą się bawić. Dr Damour sugeruje, aby dzieci zaangażować w przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im możliwość zastanowienia się nad czynnościami, które chciałyby wykonywać, a następnie pracujemy wspólnie nad ostatecznym kształtem harmonogramu. Jeśli chodzi o młodsze dzieci, to najlepiej zaplanować ich dzień tak, aby najpierw zacząć od obowiązków (szkolnych i domowych), a następnie przeznaczyć czas na zabawę. W przypadku niektórych rodzin robienie planu na początku każdego dnia będzie najlepsze dla dzieci. Inne rodziny mogą uznać, że dobrze będzie zacząć dzień nieco później po spaniu i wspólnym śniadaniu. W przypadku rodziców, którzy nie są w stanie nadzorować swoich pociech w ciągu dnia, najlepiej porozmawiać o harmonogramie z osobą, która opiekuje się nimi i wypracować wspólny plan.3

 

3. Pozwól dziecku odczuwać emocje

 

Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. Dr Damour radzi, aby po prostu pozwolić dzieciom na smutek: my, dorośli, patrzymy na tę sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla nastolatka to poważne problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem.

 

4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci

 

W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku faktów, ponieważ - jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie - może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami, radzi dr Damour. Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji takich jak UNICEF czy Światowa Organizacja Zdrowia.

 

5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu

 

W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki. Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak możecie sobie z tym poradzić? Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie się nad planem dnia, radzi dr Damour.

6. Kontroluj swoje zachowanie

To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym, dodaje dr Lisa Damour.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moduł V-Tradycyjnie czy inaczej- metody i formy wspólpracy  z rodzicami.Autorytet nauczyciela.

Moduł IV-Rodzic w przedszkolu- trudna sprawa.

Moduł III- Współpraca z rodzicami od poniedziałku do piątku

Moduł II-Przedszkole miejscem edukacji pedagogicznej rodziców

Modułl I- Rodzic i nauczyciel- wspólnota oddziaływań wychowawczych

Rodzice są partnerami przedszkola

Moduł VI- Wykorzystanie technik C. Freineta do stymulowania rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku przedszkolnym.

Moduł IV,V- Twórczy nauczyciel szansą wspierania dziecka w rozwoju. Terapia dzieci muzyką, ruchem i slowem.

Modu? III- Sukcesowi trzeba pomóc. Czyli co wp?ywa na sukcesy dziecka?

23.01.2014- Moduł II- Obserwacja i diagnoza w pomocy psychologiczno- pedagogicznej i indywidualizacji.

Europejski Fundusz Społeczny- szkolenia nauczycieli

Moduł I- obserwacja i diagnoza pedagogiczna w przedszkolu.3.10.2013 roku odbyło się w naszym przedszkolu 1 spotkanie  w ramach projektu " Bezpośrednie wspomaganie szkól poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu tarnowskiego" realizowanego w ramach Priorytetu III " Wysoka jakość systemu oświaty", Działania 3.5, Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Spotkanie z logopedą-nauka czytania

Logopeda dr Magdalena Peterek 24.06.2013 roku w grupie dzieci 6 letnich przedstawiła  naukę czytania metodą sylabową, która jest o wiele lepsza do nauki czytania w języku polskim. Najpierw samogłoską nast?pnie sylaby otwarte.Metoda sylabowa jest znana od wielu lat i szczególnie wykorzystywania w terapii pedagogicznej do przezwyciężania trudności uczniów w czytaniu i pisaniu. Jest bardzo prosta w uczeniu i nauczaniu. Rozwija wszystkie funkcje poznawcze (analizator wzrokowy, analizator słuchowy w tym słuch fonemowy, analizator ruchowy) oraz współpracy między nimi (tzw. koordynację).Celem nauczania tą metodą jest całkowite wyeliminowanie głoskowania z nauki czytania oraz wykorzystanie naturalnej skłonności każdego człowieka do mówienia sylabami. Mówienie sylabami to spowolnienie mowy, jest naturalne i nie trzeba się go uczyć, w przeciwieństwie do głoskowania, które jest sztuczne i zmienia dźwiękowy obraz wyrazu (o tym więcej piszą w części poświęconej metodzie głoskowej).

 

Zostań przyjacielem natury

Zespoły szkoleniowe nauczycieli-dzielimy sie swoją wiedzą i doświadczeniem- warsztaty dla nauczycieli na temat " Diagnoza i obserwacja w przedszkolu", "Pomoc psychologiczno pedagogiczna w przedszkolu

Gry i zabawy relaksacyjne oraz  przeciwko agresji

Agresja w przedszkolu ? co warto o niej wiedzieć i jak jej przeciwdziałać

Dziecięce liczenie

Rola nauczyciela w ksztaltowaniu pięknej poprawnej mowy

Jaka wiedzę z zakresu edukacji europejskiej powinny zdobywać dzieci" - sposoby przybliżania dzieciom przedszkolnym podstawowych informacji o życiu ludzi w innych krajach zjednoczonej Europy

Metody pracy kształtujące pojęcia matematyczne dzieci w wieku przedszkolnym, dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki wg Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej

Jak redagować gazetk? przedszkolną - usprawnianie obiegu informacji na plaszczyżnie Przedszkole - Rodzice - Grono Pedagogiczne

Konwencja o Prawach Dziecka w praktyce przedszkolnej

Pedagogika zabawy - zabawy z chustą animacyjną

Polska moja Ojczyzna

Wplyw zajęć muzyczno-tanecznych na rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym

Program autorski "W zdrowym ciele - zdrowy duch" - grupa dzieci 3-4 letnich

Promujemy zdrowy styl życia w przedszkolu i w rodzinie

Rozwijanie postaw twórczych dziecka, umożliwienie kontaktu ze sztuką i literaturą

Poprawiony: poniedziałek, 26 kwietnia 2021 19:33
 
Joomla 1.5 themes, hosting company.