Zabawy badawcze i sensoryczne Drukuj
Wpisany przez Beata Morys-Drogoś   
wtorek, 05 maja 2020 06:34

Zabawy badawcze i sensoryczne.

Woda i drożdże” – zabawa badawcza, poznawanie własności drożdży. Rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń i eksperymentów.

1.Woda wokół nas – rozwiązywanie zagadek,.

Służy do mycia, służy do picia.

Bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)

Mieszkam wysoko na niebie,

ale na Ziemi, tam w dole,

gdy tylko mnie zobaczą chwytają za parasole. (chmura)

Zimny, biały z nieba leci, bardzo go lubicie dzieci.

A gdy słońce mocniej grzeje, to się woda z niego leje. (śnieg)

Cieszy się gleba, gdy on spada z nieba. (deszcz)

 

2.Badamy wodę – obserwacja wody, określanie jej koloru, smaku, zapachu.

 

" Jak nadmuchać balon drożdżami"-oglądanie filmu

(film https://www.youtube.com/watch?v=nqnvNdU-wyE )

3. Eksperymentowanie z wodą – przygotowanie do przeprowadzenia eksperymentów, ustalenie zasad obowiązujących podczas przeprowadzenia doświadczeń - uważne słuchanie poleceń, postępowanie zgodne z instruktażem, zachowanie szczególnej ostrożności. Zapraszam Was do wykonania w domu razem z rodzicami kilku prostych eksperymentów i zabaw badawczych.

Doświadczenie 1 – “Bariera”Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.

Doświadczenie 2 – “Magiczne jajko”

Przygotowujemy dwie miski – w jednej znajduje się woda słodka, w drugiej słona. Ostrożnie umieszczamy jajko w misce ze słodką wodą i obserwujemy, co się dzieje (jajko tonie), to samo powtarzamy z wodą słoną, w której jajko pływa. Sprawdzamy jeszcze, co stanie się po dolaniu do miski ze słoną wodą - słodkiej wody – jajko “pozostaje” na granicy wody słonej. Woda słodka nie miesza się ze słoną wodą, ale zatrzymuje się w momencie dotarcia do słonej części.

Wyjaśnienie:Woda słona np. w morzu lub oceanie ma większy ciężar niż woda słodka np. w rzece lub jeziorze. W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.

Doświadczenie 3 – “Klej z wody”

Rodzic przygotowuje dwa lusterka. Na jedno nakłada kilka kropel wody i umieszcza na nim drugie lusterko. Następnie próbuje rozdzielić oba lusterka. Zauważa wraz z dziećmi, że trzeba użyć dużo siły, żeby je rozdzielić.

 

 

 

Poprawiony: wtorek, 05 maja 2020 11:43